Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Data publikacji:
02-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
02-05-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Stadler dostarczy nowe KISSy dla Słowacji
fot. Stadler
Koleje Słowackie (ZSSK) zdecydowały się zamówić kolejne dwa elektryczne zespoły trakcyjne KISS produkcji Stadlera (z opcją na kolejne dwa). Tym samym, jeśli przewoźnik skorzysta z prawa opcji, liczba takich pojazdów w jego taborze ulegnie podwojeniu. Kontrakt będzie wart ok. 100 milionów euro.

Jak zapowiada producent, pierwszy pojazd z zamówienia podstawowego ma być gotowy do eksploatacji pod koniec przyszłego roku. Datę dostawy drugiego określono na rok 2027. ZSSK zamierzają skierować je na linię łączącą Bratysławę z Żyliną.

Wiceprezes Stadlera ds. sprzedaży i marketingu Ansgar Brockmeyer przypomina, że piętrowe EZT z rodziny KISS przewożą słowackich pasażerów od lutego ubiegłego roku. Eksploatacja jednostek oznaczonych przez właściciela jako seria 561 jest – jak dotąd – bezproblemowa. – Dzięki innowacyjnej konstrukcji oferują one najwyższy poziom komfortu i znacząco zwiększają możliwości przewozowe w transporcie regionalnym oraz dalekobieżnym – przekonuje. Jak uzasadnia, pudła KISSów są wykonane z aluminium, co dzięki niższej masie przekłada się na niższe koszty eksploatacji oraz utrzymania w ciągu całego cyklu życia.

– Dzięki tej umowie ograniczymy zużycie energii do średnio 12 kWh na pociągokilometr, emitując rocznie o kilkadziesiąt ton dwutlenku węgla mniej – precyzuje prezes Kolei Słowackich Peter Helexa. Odnowa taboru to jeden z głównych elementów wizji nowoczesnego i zrównoważonego transportu, która przyświeca przewoźnikowi.

Podobnie jak w przypadku poprzedniej serii KISSów dla Słowacji, nowy tabor zostanie wyprodukowany w zakładach Stadler Polska w Siedlcach. Modyfikacjami w szczegółach projektu zajmie się natomiast biuro konstrukcyjne Stadlera w Pradze.

Sześcioczłonowe EZT KISS dla Słowacji będą miały 155,9 m długości. Każdy z członów będzie oparty na dwóch własnych wózkach. Wewnątrz jednostki znajdzie się 611 miejsc siedzących, w tym 30 w pierwszej klasie. Liczba miejsc stojących to 770 – pojedynczy zespół może więc przewieźć jednocześnie aż 1381 osób. Prędkość maksymalna wynosi 160 km/h (producent podkreśla dobre przyspieszenie, możliwe dzięki wspomnianej już niskiej masie).

Wysokość podłogi w drzwiach nad główką szyny to 58,1 cm. Wnętrze będzie wyposażone w klimatyzację i dostosowane dla osób o ograniczonej mobilności. Zaplanowano w nim cztery toalety (w tym jedną dla pasażerów z niepełnosprawnościami). W przestrzeniach wielofunkcyjnych mogą podróżować osoby na wózkach inwalidzkich, podróżni z rowerami lub z większym bagażem. Udogodnieniem będzie system dynamicznej informacji pasażerskiej, monitoring oraz sieć Wi-Fi. Z punktu widzenia prowadzącego istotne będą urządzenia pokładowe ETCS poziomu 2 oraz kamery przesyłające do monitora w kabinie podgląd pracy odbieraków na styku z siecią trakcyjną.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Corail TS Sp. z o.o.
Dellner

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Polska: Stadler odmieni rynek lokomotyw?

Tabor i technika

Polska: Stadler odmieni rynek lokomotyw?

Łukasz Malinowski 25 lutego 2025

Flirty LEO Express będą dwusystemowe

Tabor i technika

Flirty LEO Express będą dwusystemowe

Mikołaj Kobryński 29 stycznia 2025

Zobacz również:

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Infrastruktura

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025

Szwajcaria: Najszybszy pojazd kolei zębatej na świecie

Innowacje

Pozostałe z wątku:

Polska: Stadler odmieni rynek lokomotyw?

Tabor i technika

Polska: Stadler odmieni rynek lokomotyw?

Łukasz Malinowski 25 lutego 2025

Flirty LEO Express będą dwusystemowe

Tabor i technika

Flirty LEO Express będą dwusystemowe

Mikołaj Kobryński 29 stycznia 2025

Zobacz również:

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Infrastruktura

Świerkot (Stadler): Polska KDP powinna być na 250 km/h

Łukasz Malinowski 04 kwietnia 2025

Szwajcaria: Najszybszy pojazd kolei zębatej na świecie

Innowacje

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5